Foreground plně podporuje – RWD, HTML 5.0, Super Galerii a YouTube 2.0 !
Grand Prix Itálie 1951
Z Multimediaexpo.cz
Grand Prix Itálie ( XXII Gran Premio d'Italia ) byla 7. závodem sezóny 1951, který se konal 16. září 1951 na okruhu Autodromo Nazionale Monza. V závodě zvítězil Alberto Ascari na voze Ferrari.
Obsah |
Účastníci
Tým Alfa Romeo SpA přijel do Itálie prakticky potvrdit titul mistra světa pro Juana Manuela Fangia, který vedl o 10 bodů před Ascarim na Ferrari, a pomáhat mu měli Giuseppe Farina, Toulo de Graffenried a Felice Bonetto. Ferrari muselo vyhrát, aby před poslední velkou cenou mohlo pomýšlet na titul a Scuderia Ferrari vyrukovala s vůbec nejsilnější sestavou; Alberto Ascari, Luigi Villoresi, Piero Taruffi, José Froilan González, kteří ve svých rukou třímali superrychlé Ferrari 375 poháněné 12 válcovým V motorem. Další Ferrari sedlali soukromníci Chico Landi (Ferrari 375), Rudi Fischer (Ferrari 212) a Peter Whitehead (Ferrari 125). Talbot přestal být podporován továrnou a do závodu se s těmito vozy představili jen soukromníci Louis Rosier, Louis Chiron, Pierre Levegh, Yves Giraud-Cabantous, Johnny Claes a Jacques Swaters, kteří bodovali jen sporadicky, protože překonat rudou hradbu v podobě vozů Ferrari a Alfa Romeo bylo nemožné. Dalším francouzským týmem byl Equipe Gordini, ale čtyřválcové motory ve vozech Simca Gordini T15 nestačili na konkurenci a tak piloti Robert Manzon, André Simon a Maurice Trintignant nemohli pomýšlet na bodové ohodnocení. Jediným britským týmem byl BRM Ltd, který připravil vozy BRM P15, pilotované Reg Parnellem a Keni Richardsonem.
Průběh závodu
XXII Gran Premio d'Italia Poté co Ferrari vyhrálo předchozí dva závody ve Velké Británii a v Německu, Juan Manuel Fangio vrátil úder v nemistrovském závodě v Bari. Již kvalifikace ukázala vyrovnanost obou týmů, v první řadě stáli dvě Alfy a dvě Ferrari. Druhá řada byla opět rudá a jen zelené BRM Rega Parnella narušovala její kompletnost. BRM nakonec oba své vozy stáhl a do závodu neodstartovaly pro problémy s mazáním. Nejlépe odstartoval Fangio s Ascarim, který se ve třetím kole před Fangia dostal. Poté se strhla bitva o vedení právě mezi oběma aktéry v boji o titul. Mezitím odstoupily dvě Alfy, v prvním kole de Graffenried a v šestém kole Farina, i když Farina dokázal převzít vůz po Bonettim a dojet na třetím místě. Ve třináctém kole musel Fangio do boxu a na čele se ocitla hned trojice vozů Ferrari (Ascari, Gonzalez, Villoresi). Ascari s Gonzalezem své pozice již nikomu nepřepustili, mezitím se strhl boj o třetí příčku. Nejprve se Bonetto prosmykl před Villoresiho a vzápětí ho zdolal i Fangio, který se po návratu na trať propadl na páté místo. Ve třicátém kole se v Bonettově voze objevil Farina a po Fangiově odstoupení ve 39 kole zachránil Alfě třetí příčku. Ze zbytku světa se nejlépe dařilo, na šesté pozici, Simonovi na Simce, který ovšem ztrácel na italské vozy 6 kol. Vítězství Ascariho a odstoupení Fangia udělalo šampionát ještě zajímavějším, neboť rozdíl mezi oběma kandidáty byly pouhé dva body.
Výsledky
Pořadí v cíli
- 16. září 1951
- Okruh Monza
- 80 kol x 6,300 km / 504 km
- 14. Grand Prix
- 2. vítězství pro Alberta Ascariho
- 3. vítězství pro Ferrari
- 7. vítězství pro Itálii
- 2. vítězství pro vůz se startovním číslem 2
| Pozice | Jezdec | Vůz | Čas |
|---|---|---|---|
| 1 | | Ferrari 375 | 2:42'39.3 |
| 2 | | Ferrari 375 | à 0'44"6 |
| 3 | | Alfa Romeo 159 | à 1 kolo |
| 4 | | Ferrari 375 | à 1 kolo |
| 5 | | Ferrari 375 | à 2 kola |
| 6 | | Simca Gordini T 15 | à 6 kol |
| 7 | | Talbot T 26 C-DA | à 7 kol |
| 8 | | Talbot T 26 C | à 8 kol |
| 9 | | OSCA 4500G | à 13 kol |
| Kolo | Odstoupili | - | - |
| 39 | | Alfa Romeo 159M | Motor |
| 29 | | Simca Gordini T 15 | Motor |
| 29 | | Simca Gordini T 15 | Motor |
| 23 | | Talbot T 26 C | Vstřikování |
| 9 | | Talbot T 26 C | Motor |
| 7 | | Talbot T 26 C | Přehřátí |
| 6 | | Alfa Romeo 159M | Motor |
| 4 | | Talbot T 26 C-DA | Olejová pumpa |
| 1 | | Alfa Romeo 159M | Kompresor |
| 1 | | Ferrari 125 | Magneto |
| 0 | | Ferrari 375 | Rozvodovka |
Nejrychlejší kolo
-
Giuseppe Farina 1'56.5 Alfa Romeo
- 5. nejrychlejší kolo pro Giuseppe Farinu
- 12. nejrychlejší kolo pro Alfu Romeo
- 5. nejrychlejší kolo pro Itálii
- 1. nejrychlejší kolo pro vůz se startovním číslem 40
Nestartovali
- Reg Parnell - BRM
- Ken Richardson - BRM
- Hans Stuck - BRM
- Rudi Fischer - Ferrari
- Gianni Marzotto - Ferrari
- Consalvo Sanesi – Alfa Romeo
Vedení v závodě
- 1-3 kolo Juan Manuel Fangio
- 4-7 kolo Alberto Ascari
- 8-13 kolo Juan Manuel Fangio
- 14-80 kolo Alberto Ascari
Postavení na startu
-
Juan Manuel Fangio 1'53.2 Alfa Romeo
- 8. Pole position pro Juana Manuela Fangia
- 10. Pole position pro Alfu Romeo
- 9. Pole position pro Argentinu
- 1. Pole position pro vůz se startovním číslem 38
| 1. řada | 1 | 2 | 3 | 4 | |||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Fangio | Farina | Ascari | González | ||||
| Alfa Romeo | Alfa Romeo | Ferrari | Ferrari | ||||
| 1'53.2 | 1'53.9 | 1'55.1 | 1'55.9 | ||||
| 2. řada | 5 | 6 | 7 | 8 | |||
| Villoresi | Taruffi | Bonetto | Parnell | ||||
| Ferrari | Ferrari | Alfa Romeo | BRM | ||||
| 1'57.9 | 1'58.2 | 1'58.3 | 2'02.2 | ||||
| 3. řada | 9 | 10 | 11 | 12 | |||
| de Graffenried | Richardson | Simon | Trintignant | ||||
| Alfa Romeo | BRM | Simca | Simca | ||||
| 2'05.2 | 2'05.6 | 2'08.0 | 2'08.9 | ||||
| 4. řada | 13 | 14 | 15 | 16 | |||
| Manzon | Cabantous | Rosier | Landi | ||||
| Simca | Talbot | Talbot | Ferrari | ||||
| 2'09.0 | 2'09.3 | 2'10.8 | 2'11.2 | ||||
| 5. řada | 17 | 18 | 19 | 20 | |||
| Chiron | Rol | Whitehead | Levegh | ||||
| Talbot | OSCA | Ferrari | Talbot | ||||
| 2'12.1 | 2'13.4 | 2'16.2 | 2'16.5 | ||||
| 6. řada | 21 | 22 | |||||
| Claes | Swaters | ||||||
| Talbot | Talbot | ||||||
| 2'18.6 | 2'18.8 |
Zajímavosti
- V závodě debutovali Chico Landi, Ken Richardson, Hans Stuck
- Byly představeny vozy Alfa Romeo 159M, OSCA 4500G
- První pole positions pro startovní číslo 38
- První nejrychlejší kolo pro startovní číslo 40
- 10 pole positions pro Alfu Romeo
| Pole position | Vítězství | Nej. kolo |
|---|---|---|
| | | |
| Juan Manuel Fangio | Alberto Ascari | Giuseppe Farina |
| Alfa Romeo 159 | Ferrari 375 | Alfa Romeo 159 |
| 1'53.2 | 2:42'39.3 | 1'56.5 |
| 200.353 km/h | 185.915 km/h | 194.678 km/h |
Stav MS
| * | Jezdec | Body |
|---|---|---|
| 1 | | 27 |
| 2 | | 25 |
| 3 | | 21 |
| 4 | | 17 |
| 5 | | 15 |
| 6 | | 10 |
| 7 | | 9 |
| 8 | | 6 |
| 9 | | 6 |
| 10 | | 5 |
| 11 | | 5 |
| 12 | | 3 |
| 13 | | 3 |
| 14 | | 3 |
| 15 | | 2 |
| 16 | | 2 |
| 17 | | 2 |
| 18 | | 2 |
| 19 | | 2 |
| * | Jezdec | Body |
|---|---|---|
| 1 | | 91 |
| 2 | | 48 |
| 3 | | 24 |
| 4 | | 5 |
| 5 | | 5 |
| 5 | | 2 |
| Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
|---|
| Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |
